Likabehandlingsplan 2017/2018

samt Integritetspolicy

Vår förskola är en plats där alla barn och all personal kan trivas och känna sig trygga. Förskolan ska vara fri från diskriminering och annan kränkande behandling. Alla som verkar vid förskolan Myran ska aktivt och systematiskt arbeta för att förebygga alla former av diskriminering och kränkande behandling, alla ska kontinuerligt arbeta enligt likabehandlingsplanen.

Integritetspolicy på Förskolan Myran

* Ordinarie personal och vikarier som är välbekanta för barnen byter blöjor och hjälper till vid toalettbesök samt är ensamma med barnen på vilostunden.

* Vid toalettbesök frågar vi barnen hur de vill ha det när de är på toaletten (t.ex. hjälp med byxor, stängd eller öppen dörr, pedagog med eller vänta utanför).

* Ordinarie personal och vikarier, välbekanta för verksamheten och barnen, öppnar/stänger förskolan.

* Om en vikarie, som ej är välbekant för barnen, blir ensam på en avdelning slår vi ihop avdelningarna.

* Vi antecknar om ett barn säger/gör något som gör oss fundersamma.

* Våga se, våga fråga, våga agera – det är vårt ansvar som vuxna. Vi är inte rädda för att göra en orosanmälan – vi är rädda om barnens säkerhet.

* Vi kramar barnen när de själva vill. Om vi ska trösta barnen med en kram frågar vi alltid ”vill du ha en kram?” och accepterar sedan deras svar på ett neutralt sätt.

* Vi gör barnen medvetna om sin integritet genom att ge dem verktygen ”nej/stopp/sluta”.

* Vi tvingar aldrig barnen att kramas som förlåt eller som alternativ till att slå eller nypa (ex ”ni kan kramas eller klappa varandra fint istället”).